سهمیه بنزین کاهش می‌یابد؟

در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر کاهش سهمیه بنزین و تعیین سقف در هر بار سوختگیری تا 30 لیتر، در رسانه‌های مختلف منتشر شد.

این شایعات ادامه داشت تا اینکه جلیل سالاری معاون وزیر نفت خبر از کاهش سهمیه بنزین 3 هزار تومانی در کارت سوخت شخصی را اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش با اشاره به کاهش 100 لیتری سهمیه بنزین 3 هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی می‌گوید:

دلیل اصلی تغییر سهمیه بنزین آزاد از ماهانه 250 به 150 لیتر مبارزه با قاچاق بنزین بوده است و این موضوع چالشی برای مصرف بنزین مردم ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر هر خودرو ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در ماه دریافت می‌کند. پیش از این نیز برای هر کارت سوخت در ماه ۲۵۰ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی در نظر گرفته می‌شد.

به این معنا که هر خودرو ۳۱۰ لیتر بنزین در ماه داشت و با احتساب پیمایش ۱۰۰ کیلومتر به ازای هر ۱۰ لیتر بنزین، ‌می‌توانست ۳ هزار کیلومتر پیمایش در ماه داشته باشد. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد میانگین پیمایش خودرهای ایرانی در هر ماه، پایین‌تر از هزار کیلومتر است.

بنابراین کاهش ۱۰۰ لیتری بنزین آزاد، تاثیری در روند مصرف خودروها ندارد و تنها مانع از انتقال یارانه سوخت ایران به کشورهای همسایه می‌شود.

از سوی دیگر، در شرایط فعلی تنها ۲ تا ۳ درصد از مصرف بنزین آزاد با کارت‌های شخصی ثبت می‌شود و مابقی مصرف توسط کارت جایگاه‌داران محاسبه می‌شود.

هر نازل نیز ۲ کارت سوخت ۱۰ هزار لیتری در هر ماه دارد و صاحبان خودرو می‌توانند در صورت مصرف ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، مابقی نیاز خود را با کارت سوخت جایگاه‌داران تأمین کنند.

سردرگمی مخاطبان در مورد سرنوشت سهمیه بنزین

با توجه به حساسیت مسئله بنزین در کشور و ناترازی تولید و مصرف این فرآورده نفتی در این روزها، برخی از رسانه‌ها با تیترهای گمراه‌کننده‌ای مانند «کاهش سهمیه سوخت« این پیام را به مخاطب القا کردند که سهمیه 1500 تومانی کاهش پیدا کرده است.

اما برخی از کاربران فضای مجازی نگرانند که این تغییرات مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و یا حذف بنزین سهمیه‌ای باشد؛ البته این موضوع توسط مقامات دولتی تکذیب شده است.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *