به گزارش اکومتر، نقش درآمدهای مالیاتی به عنوان منبع درآمدی ثابت برای دولتها، در بسیاری از کشورها اهمیت زیادی دارد. اما در ایران بهخصوص در سالهای گذشته، مالیات نقش پررنگی در درآمدهای دولت نداشت. اما این روند در چند سال اخیر تغییر کرده و نقش درآمدهای مالیاتی پررنگ تر شده است.
با وجود افزایش سهم درآمدهای مالیاتی دولت در سالهای اخیر، هنوز در اجرای برخی از پایههای مالیاتی پیشرفت چندانی حاصل نشده است. به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، این مسئله باتوجهبه افزایش قیمتها نشان از مصمم نبودن دستگاههای اجرایی در وصول مالیات دارد.
اخیراً یکی از مسئولان سازمان امور مالیاتی، آماری در خصوص میزان مالیات دریافت شده از خودروهای لوکس در 3 سال گذشته اعلام کرده است. در این اظهارات میخوانیم:
«در 3 سال گذشته، 42 درصد از مالیات خودروهای لوکس دریافت شده است.»
اما این مسئول سازمان امور مالیاتی، بیان نکرده که دریافت 42 درصدی مالیات از خودروهای لوکس، نسبت به کدام یک از این موارد سنجیده شده است.
- مالیات پیشبینی شده در بودجه
- تعداد خودروهای شناسایی شده توسط نیروی انتظامی بیان شده است.
چه خودروهایی مشمول مالیات میشوند؟
مطابق قانون از سال 1400 دریافت مالیات از خودروهای لوکس، برای خودروهای با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان آغاز شده است. این خودروها شامل انواع خودروهای سواری، وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی میشود.
ملاک تعیین مالیات خودرو نظر سازمان امور مالیاتی بنا بر قیمت روز خودرو است. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ خودروهایی که قیمت روز آنها بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشدريا، مشمول مالیات میشوند. مالکان این خودروها باید نسبت به مازاد بر مبلغ فوق، مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱%) را پرداخت کنند.
تفاوت بیش از 1 همتی در آمار گزارشها و اظهارات مالیات پرداخت شده در یک سازمان
بر اساس اظهارات مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی و گزارش رسمی سازمان امور مالیاتی، درآمدهای مالیاتی دولت از خودروهای لوکس در 3 سال گذشته به شرح زیر بوده است.
نکته جالبتوجه این است که آمار ارائه شده از سوی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با آمار گزارش این سازمان، تفاوت قابل ملاحظهای دارد.
به گفته این مسئول سازمان امور مالیاتی، در سال گذشته از تعداد ۱۵۵ هزار و ۱۵ مالک خودرو مشمول مالیات شده، تعداد ۲۸ هزار و ۴۴۱ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردهاند که مبلغ ۴۸۷ میلیارد تومان (۱۸ درصد) وصول شده است و مابقی نیز در فرایند وصول و اجرا است.
این در حالی است که طبق گزارش رسمی سازمان امور مالیاتی، مالیات بر خودروهای لوکس وصول شده در سال 1402 به میزان 1.74 هزار میلیارد تومان بوده است به عبارتی این آمار برای سال 1402 اختلافی بیش از 1.2 همت دارد.
روایت مرکز پژوهشهای مجلس از عملکرد مالیاتی در 3 سال گذشته
از سوی دیگر، آمار منتشر شده در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس روایتی متفاوت از مسئولین سازمان امور مایلاتی دارد. بهطوریکه میزان مصوب مالیات خودروهای لوکس در سال گذشته، 7 هزار میلیارد تومان بوده که تنها 1.7 همت یعنی 25٪ از آن وصول شده است.
بنا بر جداول فوق، آمار مرکز پژوهشهای مجلس با گزارش رسمی سازمان امور مالیاتی یکسان است. لذا به نظر میرسد، اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نادرست است.
بررسیهای اکومتر نشان میدهد، میزان وصول 42 درصدی مالیات خودروهای لوکس نسبت به تعداد خودروهای شناسایی شده و پرداخت شده است. به عبارتی دیگر، از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک (۴۲ درصد) تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمودهاند که از آنان مبلغ 2/5 همت وصول شده است.
بر اساس آنچه گفته شد، ادعای «طی ۳ سال گذشته ۴۲ درصد از مالیات خودروهای لوکس وصول شده»، گمراهکننده است. زیرا علاوه بر وجود تفاوتهای آماری در اظهارات و گزارش رسمی، نسبت 42 درصدی در مقایسه با تعداد خودروهای اعلامی نسبت به مالیات شناسایی شده و میزان پیشبینی شده در بودجه نیز فاصله زیادی دارد.
انتهای پیام/