در روزهای اخیر تصویری در کانال تلگرامی «خبر فوری» منتشر شده که ادعا میکند خودروی 207 که در اروپا از رده خارج شده، با یوروی 41 هزار تومانی به قیمت حدود 70 میلیون قابل خریداری است. اما این خودروی از رده خارج شده در ایران 700 میلیون تومان به فروش میرسد.
برای صحتسنجی این خبر در ابتدا عکس و خبر منتشر شده را با دقت بررسی میکنیم.
نکته قابل توجه در این تصویر و خبر، میزان کارکرد خودروهای مورد اشاره است. در واقع این خبر به مقایسه قیمت 207 دست دوم با کارکرد بیش از 113 هزار کیلومتر در اروپا و صفر کیلومتر این محصول در ایران پرداخته است. در واقع خودروهای دسته دوم مورد اشاره به دلیل کارکرد بالا و گذشت بیش از 9 سال از ساخت آنها، امکان مقایسه با مدلهای صفر ساخت ایران را ندارد.
هزینه نگهداری بالا برای خودروهای کارکرده در اروپا
از طرفی هزینه نگهداری خودروهای کارکردهای که بیش از 5 سال از ساخت آنها گذشته باشد، بسیار بالا خواهد بود؛ علاوه بر هزینههای نگهداری، این خودروها با محدودیتهایی برای عبور و مرور نیز در برخی از کشورهای اروپایی مواجه هستند.
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس خودرو گفته است:
کسی در اروپا خودروهای کارکرده و اسقاطی را نمیخرد. خودرویی که 5 سال ازساخت آن گذشته باشد، به قدری هزینه تعمیرات ونگهداری آن زیاد میشود که اصالا صرفه اقتصادی ندارد.عالوه بر این به دلیل قوانین مربوط به آلایندگی خودرو، بعد از گذشت 10 سال از تولید خودرو مالیات قابل توجهی به این خودروه اتعلق میگیرد.
وی ادامه داد:
در اروپا حتی خودرویی مانند بنز سری اس با 15 سال کارکرد نیز به قیمت حدود 100 الی200 یورو قابل خرید است. اما هر چقدر از سال تولید خودرو گذشته باشد هزینههای مالیات و بیمه آن چندین برابر خواهد شد و محدودیتهایی نظیر عدم اجازه تردد در مرکز شهر نیز برای این خودروها اعمال خواهد شد.
افزایش هزینه نگهداری خودرو در سالهای گذشته
بررسیها نشان میدهد، به صورت کلی هزینه نگهداری خودرو شامل بیمه، مالیات و هزینههای جاری خودرو در اروپا قابل توجه است. بهطوریکه میانگین هزینه نگهداری یک خودرو جدید در سوئیس حدود 47 هزار یورو است.
نمودار فوق هزینه نگهداری خودروهای جدید را تخمین زده است که دارای استانداردهای آلایندگی معتبر هستند. هزینه نگهداری خودروهای کارکرده با مدلهای قدیمی به دلیل دارا نبودن استانداردهای آلایندگی مقرونبهصرفه نخواهد بود.
به همین دلیل عموم خودروهای کارکرده با مدلهای قدیمی برای صادرات به کشورهای آفریقایی به فروش میرسند. زیرا اگر این خودروها استانداردهای لازم را نداشته باشند باید اسقاط شوند. از طرفی با توجه به هزینه اسقاط خودرو در اروپا این خودروها برای صادرات به کشورهای دیگر در نظر گرفته میشوند.
اما در ایران هزینههایی مانند عوارض خودرو برای خودروهای کارکرده کمتر از خودروهای جدید است و هزینههای نگهداری این خودروها را کاهش میدهد.
قیمت متناسب خودروهای کارکرده با شرایط یکسان در اروپا و ایران
اما مقایسه قیمت خودرو 207 با کارکرد پایین، با مدلهای دسته دوم این خودرو در ایران تفاوت قابل توجهای ندارد. و بین 7000 تا 8000 هزار یورو قیمت خودرو است.
جمعبندی
بر اساس آنچه گفته شد، خبر خودرو 207 در اروپا حدود 70 میلیون تومان است نادرست است. مقایسه قیمتی خودروهای کارکرده مورد اشاره در خبر کانال تلگرامی «خبر فوری»، با مدلهای صفر کیلومتر تولید داخل، منطقی نیست و حتی اگر قوانین داخلی تغییر کند و اجازه واردات خودروهای دست دوم خارجی داده شود؛ همین خودروهای ارزان قیمت در بازار اروپا با قیمت بیشتری در بازار ایران عرضه خواهند شد؛ چرا که بازار ایران تقاضای بالایی برای خرید خودرو دارد و کیفیت تولیدات داخلی نیز مورد قبول متقاضیان نیست. البته با توضیحات نمیتوان عدم تناسب قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل را توجیه کرد.