لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در اظهاراتی مدعی شده است؛ با وجود ارزان‌تر بودن هزینه کارگر و انرژی در ایران، هزینه تولید خودروی دنا در کشور برابر با  هزینه تولید BMW در آلمان است.

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس:

«اگر انرژی و نیروی کار ارزان را برداریم، تولید در کشور ما بی‌معنا می‌شود. یک کارگر در آلمان بالغ بر بیست برابر یک کارگر ایران حقوق می‌گیرد. قیمت گاز در آن کشور سه برابر کشور ماست. اما چرا در آنجا BMW به قیمت 30000 دلار تولید می‌شود با آن کیفیت و در اینجا دنا با همین قیمت تولید می‌شود و با این کیفیت که شاهدش هستیم؟!»

اکومتر در این گزارش، هزینه تمام شده تولید خودروی دنا در سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد و نگاهی به ارزان‌قیمت‌ترین BMW موجود در بازار‌های جهانی می‌اندازد. لازم به توضیح است، مقایسه قیمت تولید و فروش خودروهای دنا و BMW به معنی برابری کیفیت این دو خودرو نیست و صرفاً اظهارنظر مطرح شده را مقایسه می‌کنیم.

هر دنا 7000 دلار آب می‌خورد

بر اساس آخرین گزارش صورت مالی شرکت ایران‌خودرو هزینه تولید یک دستگاه خودرو از گروه دنا به شرح زیر است.

بر اساس جدول فوق، تولید یک خودرو در گروه دنا حدود 7000 هزار دلار با نرخ آزاد برای ایران‌خودرو هزینه داشته است. البته توجه داشته باشد، نرخ‌های فوق مربوط به سال 1401 و قبل از افزایش قیمت اخیر است. همچنین هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه و… به آن اضافه خواهد شد.

اما در مورد خودروی BMW به دلیل اینکه در چندین کشور مختلف تولید می‌شود که ممکن است هزینه تمام شده تولید متغیر باشد، در خصوص هزینه تولید همان عدد مطرح شده در ادعای نماینده مجلس را در نظر می‌گیریم؛ بنابراین، اگر هزینه تولید ارزان‌قیمت‌ترین BMW 30 هزار دلار باشد، این خودروی آلمانی حدود 4 برابر گران‌تر از دنا تولید می‌شود.

بررسی قیمت فروش دنا و BMW

اما اگر این فرض را در نظر بگیریم که منظور این نماینده مجلس از مقایسه قیمت خودرو‌های گروه دنا و BMW قیمت فروش آن‌ها بوده است؛ نتیجه بررسی بر اساس ارزان‌‌قیمت‌تریم مدل BMW و قیمت‌های جدید ایران‌خودرو به شرح زیر خواهد بود.

بر اساس جدول فوق، گران‌ترین مدل دنا نیز، تقریباً نصف ارزان‌ترین مدل BMW قیمت دارد؛ بنابراین مقایسه انجام شده از سوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کاملاً غیرکارشناسی است.

معضلات صنعت خودرو، در کشور بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و اظهاراتی از دست، حکایت از عدم شناخت برخی از سیاست‌گذاران این حوزه از آسیب‌شناسی صنعت خودرو دارد. بررسی اتفاقات صنعت خودرو در چند سال گذشته، حکایت از دور باطلی از معرفی معضل و ارائه راهکارهای تکراری بی‌فایده است.

مشکلات صنعت خودرو در چند سال گذشته با تغییر ماهیت این کالا به‌نوعی سرمایه، به‌صورت گسترده‌تری در زندگی مردم نمایان شده و تهیه خودرو باکیفیت برای بسیاری از مردم، بسیار دشوار شده است.

اظهارات نادرست یک نماینده مجلس

بر اساس آنچه گفته شد، ادعای لطف‌الله سیاهکلی، مبنی بر «هزینه تولید دنا برابر با هزینه تولید BMW است.» نادرست است. زیرا انواع مختلف دنا در ایران حداقل یک‌دوم، ارزان‌قیمت‌ترین مدل این برند آلمانی قیمت دارد.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *