اخیراً جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس طی اظهاراتی گفته است:

آمارسازی غلط توسط دست‌های پشت پرده‌ای که نفع آن‌ها در ایجاد انحصار و گرانی است موجب ظلم به مردم می‌شود و ادعا کرده، قیمت یک ماشین لباسشویی داخلی سه برابر نرخ این کالا در بازار جهانی است.

این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود می‌گوید:

ایجاد انحصار در هر صنعت موجب ازبین‌رفتن نظم بازار به نفع تولیدکنندگان می‌شود که اکنون نیز این اتفاق برای بازار لوازم‌خانگی رخ‌داده است.

ممنوعیت واردات بعضی از کالا‌ها مانند: خودرو و لوازم‌خانگی، از چند سال گذشته، همواره انتقاد بعضی از نمایندگان و کارشناسان را به دنبال داشته است. منتقدان ممنوعیت واردات معتقدند: ایجاد انحصار با ممنوعیت واردات موجب ضرر و زیان مصرف‌کنندگان و عدم توسعه تولیدکنندگان خواهد شد.

اکومتر در این گزارش، در ابتدا به بررسی ادعای جلال رشیدی کوچی مبنی بر 3 برابر بودن قیمت ماشین لباس‌شویی ایرانی نسبت به نرخ جهانی می‌پردازد و وضعیت انحصار در بازار خودرو و لوازم‌خانگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مقایسه قیمت لباس‌شویی در آمازون و سایت‌های داخلی

بر اساس بررسی سایت آمازون امارات و آلمان، قیمت انواع مختلف ماشین لباس‌شویی با ظرفیت 8 کیلوگرم، از حدود قیمت 500 یورو برای آلمان و 2000 درهم برای امارات شامل انواع برند‌های سامسونگ، ال جی و بوش، شروع می‌شود؛ بنابراین باتوجه‌به نرخ ریال نسبت به درهم و یورو، قیمت این لباس‌شویی‌ها از حدود 29-30 میلیون تومان شروع می‌شود.

در مقابل بررسی قیمت ماشین لباس‌شویی ساخت ایران با ظرفیت 8 کیلوگرمی در سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد، بیشترین قیمت درج شده برای این کالا از برندی ایرانی، حدود 27 میلیون تومان است و عموم برند‌های داخلی گران‌ترین محصول خود را حدود 24 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

علاوه بر این، بررسی قیمت محصولات خارجی موجود در سایت‌های فروش آنلاین داخلی نیز، حکایت از اختلاف قیمت قابل‌توجه، محصولات خارجی و داخلی دارد؛ بنابراین قیمت لباس‌شویی تولید داخل شاید به نسبت کیفیت برند‌های جهانی گران باشد، اما نسبت به محصولات خارجی قیمتی کم‌تر دارد.

لازم به ذکر است، مقایسه قیمت انجام شده، بر اساس کالاهایی با بیشترین شباهت انجام شده است. قطعاً ماشین لباس‌شویی با ظرفیت کم‌تر و مدل قدیمی‌تر با امکانات محدود‌تر هم در برند‌های داخلی و هم در برند‌های خارجی موجود است.

انحصار در بازار خودرو و لوازم‌خانگی

در خصوص مسئله انحصار باید گفت، باتوجه‌به تعداد خودروسازان داخلی و وضعیت سهام‌داری آنان، به‌راحتی می‌توان ادعا کرد، صنعت خودرو در کشور دچار انحصار است و این مسئله ضرر مصرف‌کنندگان و آسیب‌های جدی به صنعت خودرو را به همراه داشته است.

اما در مورد بازار لوازم‌خانگی شرایط کمی تفاوت دارد. ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی موجب حذف برند‌های خارجی از بازار ایران نشده است؛ زیرا این کالا‌ها هم به‌صورت قاچاق و هم به‌صورت واردات کوله بری (قانونی) وارد کشور می‌شود. از طرفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داخلی محدود به 2-3 برند نیست و بیش از 10 برند داخلی لوازم‌خانگی تولید می‌کنند.

بااین‌وجود در چند سال گذشته، فروش لوازم‌خانگی ایرانی نسبت به گذشته افزایش داشته، و نمی‌توان ادعا کرد این مسئله به‌خاطر ایجاد انحصار در این بازار است. زیرا هم کالا‌های خارجی در بازار موجود بوده و هم برند‌های ایرانی تعداد قابل‌توجهی دارد؛ بنابراین نمی‌تواند ادعا کرد در بازار لوازم‌خانگی انحصار کامل برقرار بوده است.

استقبال از برند‌های ایرانی، شاید با ممنوعیت واردات شروع شد، اما قیمت مناسب این کالا‌ها و کیفیت مناسب آن‌ها، این روند را ادامه داد. اما به‌هرحال نمی‌تواند کیفیت لوازم‌خانگی ایرانی را با غول‌های جهانی این صنعت مقایسه کرد.

ادعای نادرست

بر اساس آنچه گفته شد، ادعای جلال رشیدی کوچی در مورد 3 برابر بودن قیمت لباس‌شویی تولید داخل نسبت به نرخ جهانی آن «نادرست» است. در خصوص انحصار در بازار‌های خودرو و لوازم‌خانگی باید گفت، صنعت و بازار خودرو با انحصار دچار مشکلات زیادی شده است؛ اما نمی‌توان چنین وضعیتی را برای لوازم‌خانگی در نظر گرفت.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *