به گزارش اکومتر، امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در ویدئویی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبرگزاری نود اقتصادی در تاریخ 31 اردیبهشت سال جاری منتشر شد، ادعا کرد:

«روس‌ها می‌گویند باید الگوی ایران را در خودروسازی پیاده می‌کردیم. روسیه تا ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو تولید کرده و در ۲۰۲۲ حدود ۸۰۰ هزار خودرو تولید کرده است. حتی روسیه ابرقدرت هم وقتی تحریم شود در تولید خودرو افت کرد.»

اکومتر این ادعا را در دو بخش بررسی می‌کند:

بخش اول: آمار تولید خودرو در روسیه         

   داده‌های سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA) و گزارش منبع روسی TAdviser نشان می‌دهد که تولید خودرو در روسیه در سال 2021 به 1.57 میلیون دستگاه رسیده است. با این حال، در سال 2022، تحت تأثیر تحریم‌های گسترده ناشی از جنگ اوکراین، تولید خودرو به 608 هزار دستگاه کاهش یافت که نشان‌دهنده افت شدید 61 درصدی نسبت به سال قبل است.گزارش TAdviser نیز رقم مشابهی (620 هزار دستگاه) را تأیید می‌کند.

تحریم‌های ناشی از جنگ اوکراین، باعث توقف فعالیت برخی کارخانه‌های خودروسازی روسیه شد، اما ازسرگیری فعالیت‌ها تولید را در سال‌های بعد بهبود داد. به‌طوری‌که در سال 2023، تولید به 730 هزار دستگاه (رشد 20 درصدی) و در 2024 به 983 هزار دستگاه (رشد 35 درصدی) رسید.

نمودار ارائه‌شده در پایین نشان می‌دهد، تولید خودرو از 2021 به 2022 کاهش شدیدی داشته است.

تولید خودرو

بخش دوم: بررسی ادعای الگوبرداری روسیه از ایران در خودروسازی  

اکومتر با بررسی منابع مختلف و گزارش‌های رسانه‌ای بین‌المللی هیچ شواهد معتبری مبنی بر الگوبرداری یا حتی تمایل روسیه به استفاده از مدل خودروسازی ایران نیافت. صنعت خودروسازی ایران، باوجود پیشرفت‌هایی در خودکفایی قطعات تحت تحریم، از نظر مقیاس تولید، فناوری، و استانداردهای جهانی تفاوت‌های قابل‌توجهی با روسیه دارد.

اما داده‌هایی حاکی از همکاری میان خودروساز ایرانی با روسیه وجود دارد. به طور نمونه،  گزارش پرس تی‌وی در سال 2022 از درخواست یک خودروساز روسی برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی خبر می‌دهد. اما این همکاری به معنای تأیید یا ستایش الگوی ایرانی در خودروسازی نیست. ادعای کاکایی ممکن است برداشت شخصی از مذاکرات محدود ایران و روسیه در حوزه خودروسازی باشد؛ چراکه باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده هیچ مقام یا رسانه‌ای در روسیه به‌صراحت چنین اظهارنظری نکرده است.

جمع‌بندی

ادعای کاکایی درباره تولید 1.57 میلیون خودرو در روسیه در سال 2021 درست است، اما ادعای تولید 800 هزار خودرو در 2022 نادرست بوده و رقم واقعی 608 هزار دستگاه است. ادعای الگوبرداری روسیه از ایران فاقد شواهد معتبر است و به نظر می‌رسد نتیجه تفسیر شخصی کاکایی از تعاملات محدود ایران و روسیه باشد. این ادعا به دلیل فقدان شواهد و نادرستی آماری، گمراه‌کننده ارزیابی می‌شود.

بر اساس آنچه مطرح شد، صنعت خودروسازی روسیه پس از تحریم‌ها با اتکا به منابع داخلی و همکاری با شرکای دیگر، بهبودیافته است.

انتهای پیام/

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *