به گزارش اکومتر، در روزهای اخیر، فضای مجازی و به ویژه شبکههای اجتماعی، شاهد انتشار گسترده مطالبی مبنی بر “نجومی” و “دو برابر شدن” حق بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بود. این ادعاها که عمدتاً از سوی کاربران در پلتفرمهایی مانند “ایکس” مطرح میشد، نگرانیهای زیادی را در میان رانندگان و خانوادههایشان کرد.
اکومتر در این گزارش، با بررسی قوانین و مصوبات رسمی، به صحتسنجی ادعای فوق، میپردازد.
شایعه از کجا آغاز شد؟
شروع این شایعه به انتشار پستها و مطالب غیررسمی در شبکههای اجتماعی بازمیگردد که بدون ارائه مستندات قانونی یا ارجاع به منابع رسمی، ارقام غیرواقعی را به عنوان حق بیمه جدید رانندگان مطرح میکردند. این گونه ادعاها، با بهرهگیری از احساسات عمومی و بدون توجه به جزئیات و ضوابط قانونی، به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. یکی از نمونههای بارز، ادعای کاربری در پلتفرم ایکس بود که بدون هیچ توضیحی، از دو برابر شدن حق بیمه رانندگان سخن میگفت.
ببرسی ضوابط قانونی تعیین
برای بررسی صحت این ادعا، لازم است به قوانین و ضوابط رسمی سازمان تامین اجتماعی رجوع کنیم. مطابق با قانون، ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، موضوع بند (۷) هشتصد و چهارمین جلسه هیأت مدیره مورخ 1381/03/26 و اصلاحات بعدی آن در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۴۰۲، به شرح ذیل تعیین شده و از تاریخ 1403/01/01 مبنای دریافت حق بیمه و ارائه تعهدات قانونی قرار گرفته است. این ضوابط به روشنی نشان میدهند که محاسبات حق بیمه بر اساس یک فرمول مشخص و شفاف صورت میگیرد و هرگونه تغییر، نیازمند مصوبه و اعلام رسمی است.
- رانندگان برون شهری (وانت بار، سواری، مینی بوس، کامیونت و …): 1.35 برابر حداقل دستمزد
- رانندگان برون شهری (اتوبوس، کامیون و …): 1.65 برابر حداقل دستمزد
- کلیه رانندگان درون شهری: 1.1 برابر حداقل دستمزد
این ضرایب، مبنای محاسبه حق بیمه هستند و نه خود حق بیمه، که به معنای آن است که با تغییر حداقل دستمزد، مبلغ حق بیمه نیز به تناسب تغییر میکند، اما ضریب ثابت میماند.
حداقل دستمزد 1404 و الزام بیمه برای رانندگان
بر اساس مصوبه شورایعالی کار و در اجرای ماده (۴۱) قانون کار، حداقل مزد سال ۱۴۰۴ نیز تعیین شده است. این حداقل دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه برای گروههای مختلف، از جمله رانندگان، قرار میگیرد. جزئیات حداقل دستمزد سال 1404 به شرح زیر است:
حداقل دستمزد (6 ماهه اول سال): 10,737,333.6 ریال
حداقل دستمزد (6 ماهه دوم سال): 10,390,968 ریال
نکته حائز اهمیت این است که تمام رانندگانی که بهصورت آزاد، شرکتی یا تحت پوشش ناوگانهای حمل و نقل کار میکنند، مشمول بیمه هستند. این بیمه برای گرفتن معاینه فنی، کارت هوشمند و مجوز جابجایی کالا نیز الزامی محسوب میشود. این الزام، اهمیت شفافیت در اعلام نرخهای بیمه را دوچندان میکند.
مقایسه نرخهای بیمه
یکی از دلایلی که ممکن است به سوءتفاهم در مورد افزایش حق بیمه دامن زده باشد، عدم اطلاع از کمکهای دولتی در پرداخت حق بیمه رانندگان است. نرخهای بیمه نامه رانندگان در دو حالت “بدون کمک دولت” و “با کمک دولت” به شرح زیر است:
نرخ بیمه نامه رانندگان بدون کمک دولت
نرخ بیمه نامه رانندگان با کمک دولت
همانطور که ارقام بالا نشان میدهد، تفاوت فاحشی میان نرخ بیمه با و بدون کمک دولت وجود دارد. این تفاوت، نقش کلیدی کمکهای دولتی در کاهش بار مالی رانندگان را آشکار میسازد. بنابراین نرخهایی که رانندگان پرداخت میکنند، عملاً بسیار پایینتر از ارقام بدون کمک دولتی است.
توضیحات رسمی سازمان تامین اجتماعی: حمایت دولت از رانندگان
محمد محمدی، معاون امور بیمهای سازمان تامین اجتماعی، در توضیح این تفاوت و نقش دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان، به صراحت اعلام کرده است: “دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند در میزان مشارکت صندوقها در پرداخت حق بیمه گروههای خاص از جمله سربازان، کارگاههای زیر ۵ نفر و رانندگان، عدالت ایجاد شود. برای این منظور، از آنجا که رانندگان هم در گروه خاص هستند، دولت پنجاه درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت میکند.
نتیجهگیری: ادعای نادرست
با توجه به ضوابط قانونی کشور، ضرایب ثابت تعیین شده برای محاسبه حق بیمه رانندگان، ارقام رسمی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴ و به ویژه اظهارات صریح و مستند مسئولان سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر مشارکت ۵۰ درصدی دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان، ادعای “افزایش دوبرابری حق بیمه رانندگان” نادرست ارزیابی میشود.
انتهای پیام/