برخی از رسانه‌های داخلی و خبرگزاری‌های افغانستان به نقل از مسئولان اداره استاندارد نیمروز افغانستان اعلام کرده‌اند که این کشور از وارد شدن 500 هزار لیتر بنزین بی‌کیفیت ایرانی به کشور جلوگیری کرده است.

با انتشار این خبر، برخی از فعالان فضای مجازی تأکید دارند که دلیل جلوگیری از واردات بنزین ایران به افغانستان، کیفیت پایین محصولات ایرانی و همچنین حضور بنزین ارزان روسیه و دامپینگ این کشور در بازار افغانستان است.

برای بررسی دقیق‌تر موضوع ابتدا باید به این سؤالات پاسخ داد:

  • آیا محموله‌های صادراتی بنزین بوده‌اند؟
  • آیا این محموله‌ها از سمت ایران صادر شده‌اند یا از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است؟
  • آیا بنزین ایران از کیفیت لازم برخوردار است؟

آیا محموله‌های صادراتی به افغانستان بنزین بوده است؟

روح‌اله لطیفی سخنگوی گمرک کشور:

تعداد 12 دستگاه تانکر صادراتی حامل هیدروکربن سبک، به مقصد گمرک میلک واصل شد که پس از انجام تشریفات قانونی، در فروردین و اردیبهشت امسال به مقصد کشور افغانستان خارج شده است.

اسناد و مدارک کالا و اظهارنامه مذکور صادرات هیدروکربن سبک است نه بنزین و اینکه تاجر افغان به گمرک کشور خود چه اظهار کرده یا چگونه این محصول را توزیع، استفاده و یا به فروش می‌رساند، در صلاحیت، حاکمیت و قوانین کشور افغانستان است.

گفتنی است، کاربرد این محموله ترانزیتی در صنایع است اما ممکن است تاجر آن را در قالب بنزین معرفی کرده و با کارکرد بنزین از آن استفاده کند؛ همچنین این فرآورده نفتی از بنزین بسیار ارزان‌تر است.

آیا کشور مبدا صادرکننده محموله‌های صادراتی ایران بوده است؟

حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، درباره محموله صادراتی می‌گوید:

از ورود هیچ محموله بنزین ایران به افغانستان جلوگیری نشده و ممکن است این محموله برای کشور دیگری مانند عراق باشد که از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است. با روی کارآمدن حکومت جدید در افغانستان، در بعضی موارد ناهماهنگی‌هایی اتفاق افتاده است.

آیا بنزین ایران از کیفیت لازم برخوردار است؟

نقص کیفیت بنزین تولیدی کشور و انتظار برای تدوین استاندارد ملی یورو ۵، موضوعی است که رئیس سازمان ملی استاندارد کشور نیز به آن اذعان دارد. در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، یورو ۴ و یورو ۵، استانداردهای اتحادیه اروپا هستند که مطابق با شرایط اروپا تدوین شده‌اند. سازمان ملی استاندارد، استانداردهایی را تحت عنوان isiri برای کشور تدوین می‌کند، زیرا در بخش‌هایی ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی که میان ایران و اروپا تفاوت دارد، تغییراتی لازم باشد.

نتیجه‌گیری 

بنابراین باید گفت که اخبار و حواشی ایجاد شده در فضای مجازی در مورد مشکل صادرات بنزین ایران به افغانستان و ممانعت طالبان از واردات بنزین گمراه‌کننده است؛ ولی همچنان این انتظار از سازمان ملی استاندارد وجود دارد که بررسی‌های کیفی لازم در خصوص هر محصولی که به نام ایران از کشور خارج می‌شود، صورت گیرد.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *