به گزارش اکومتر، همواره مسئله شکاف قیمتی خودروهای وارداتی در ایران نسبت به بازارهای جهانی، مورد مقایسه و سؤال مردم بوده است. این در حالی است که موضوع واردات خودرو بعد از ممنوعیت سال‌های گذشته با هدف تنظیم و ساماندهی بازار و با اولویت واردات خودروهای اقتصادی مطرح شد؛ اما در شرایط فعلی، خرید خودروهای وارداتی حتی برای قشر متوسط جامعه هم سخت است.

اخیراً نیز حسین راغفر اقتصاددان، در مصاحبه‌ با شبکه خبری انصاف‌نیوز با اشاره به اختلاف قیمت قابل‌توجه خودروهای وارداتی گفت:

«خودرو 13 هزاردلاری به مردم 40 هزار دلار فروخته می‌شود.»

بررسی سابقه تاریخی این ادعا

گرانی خودروهای وارداتی پیش از این نیز از سوی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس هم مورد انتقاد بوده است. تا جایی که جلال رشیدی‌کوچی، نماینده دوره قبل مجلس شورای اسلامی در آبان‌ماه 1402 گفت:

«خودروی ۱۵ هزاردلاری که الان وارد کشور شده، دیگر نهایت قیمتش به دلار ۵۰ هزارتومانی، در حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود. نگاه ما بر این است که چطور خودرو ۷۵۰ میلیون‌تومانی که با سود واردکننده هم در نظر بگیریم ۸۰۰ میلیون تومان، شورای رقابت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. شورای رقابت این اعداد را از کجا آورده است؟! این‌که ما بگوییم می‌خواهیم خودرو اقتصادی بیاوریم و بعد یک خودرویی بیاوریم که قیمتی بالای ۱.۵ تا ۲ میلیارد داشته باشد، درست نیست.»

اکومتر در این گزارش، قیمت دو نمونه خودرو وارداتی 13 هزاردلاری را در ایران و کشور مبدأ مقایسه می‌کند.

حقوق ورودی خودروهای وارداتی

طبق آخرین مصوبه‌های هیئت وزیران و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، تعرفه خودروها به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور و قوای محرکه به‌اضافه ۴ درصد حقوق گمرکی به شرح زیر عنوان شده است:

تعرفه خودرو‌های وارداتی

بررسی قیمت خودرو‌های وارداتی عرضه شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو نشان می‌دهد؛ قیمت این خودروها یا از 13 هزار دلار فراتر رفته‌ یا خودروها از نوع هیبریدی هستند. به همین دلیل، برای انجام مقایسه دقیق‌تر، دو خودروی ارزان‌تر به عنوان مبنا انتخاب شده‌اند.

مقایسه قیمت خودروها در ایران و امارات

لازم به ذکر است، تعرفه گمرکی بخش اصلی هزینه‌های واردات خودرو را تشکیل می‌دهد. اما هزینه‌های جانبی دیگری مانند سود بازرگانی، حمل‌ونقل، بیمه و مالیات نیز به قیمت نهایی خودرو اضافه می‌شود.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، خودروهای وارداتی در سال 1402،  با دلار 39 هزار تومانی وارد کشور شدند؛ در نتیجه، قیمت مقایسه زیر بر همین اساس انجام می‌شود.

 

مقایسه قیمت

بنا بر جدول فوق، اختلاف بیش از 300 درصدی قیمت خودرو‌های مورد مقایسه در ایران با کشور مبدأ، در شرایطی است که دو خودرو مذکور با توجه به حجم موتوری که دارند نهایتا باید با تعرفه 55 درصدی وارد شود. بنابراین نباید قیمتی بیش از یک میلیارد تومان در بازار داشته باشند؛ اما حدود 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. به عبارتی، اختلاف قیمت خودروها در ایران و امارات بسیار بیشتر از میزان تعرفه گمرکی در سال 1403 است.

بنابراین، ادعای حسین راغفر مبنی بر اختلاف قیمت قابل‌توجه خودرو‌های وارداتی در بازار ایران با کشور مبدأ درست است. زیرا بر اساس محاسبات و مقایسه بالا، سود فروش خودرو‌های مورد مقایسه حدود 300 درصد است.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *