ادعای یک کانال تلگرامی  

در روز‌های اخیر کانال تلگرامی «دولت بهار» وابسته به محمود احمدی نژاد در گزارشی با تیتر« دست بردن در جیب مردم به سبک دولت انقلابی/ درآمد ماهانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی فقط از آبونمان تلفن ثابت!» به انتقاد از دولت سیزدهم پرداخته است.

دولت بهار گفته است:

شرکت مخابرات در اقدامی بی‌ســابقه هزینه آبونمان تلفن ثابت را تا ۲۰ هزار تومان افزایش داده و هر خانواده ایرانی چه از خطوط ثابت استفاده کند و چه اصلا استفاده نکند، ملزم به پرداخت ماهانه این مبلغ به مخابرات اســت. باتوجه به اینکه تعداد اشتراک تلفن ثابت شــرکت مخابرات ایران حدود ۳۷ میلیون خط است درآمد حاصل از این افزایش ماهانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

این خبر بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف داشت تا جایی که، محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات این خبر و آمار اعلام‌شده در این زمینه را تکذیب کرد.

تکذیب شرکت مخابرات

بیدخام در توضیح این موضوع، گفت:

«اصلا چیزی به‌عنوان آبونمان در صورت‌حساب تلفن وجود ندارد که حالا از این میزان ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان به مخابرات برسد. از سوی دیگر تعداد خطوط فعال تلفن ثابت در کل کشور ۲۹ میلیون خط است و این میزان در شهر تهران به هفت میلیون و ۲۰۰هزار مشترک می‌رسد.»

به گفته او ۳۷ میلیون خطی که اعلام شده، تعداد خطوط منصوبه تلفن در کل کشور است.

بیدخام اعلام کرد مخابرات از ابتدای شهریورماه ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در صورت‌حساب مشترکان اعمال می‌کند.  به گفته او، این هزینه هم تنها از مشترکان تهران دریافت می‌شود.

وی توضیح داد:

این هزینه بابت نگهداری خطوط است. در حال‌ حاضر مخابرات برای هر خط تلفن ثابت، چه مشترک با آن مکالمه داشته باشد و چه نداشته باشد به‌صورت میانگین ۳۰ هزار تومان هزینه می‌کند.

اکومتر در این گزارش تلاش دارد با بررسی‌های اخبار منتشر شده در این حوزه، این دو روایت را موردارزیابی، قرار دهد.

مصوبه ستاد تنظیم بازار

مرداد ماه سال جاری بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار طی مصوبه‌ای، دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت، اصلاح شد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ 26 مرداد 1401 مقرر شده تا تعرفه‌های جدید هزینه تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه اجرایی شود. این افزایش قیمت حاصل جلسه‌ای است که در آذر سال 1400 توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برگزار شد.

قبض_مخابرات48652

کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه 20 هزار تومان، پرداخت کنند.  این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

این افزایش تعرفه در استان تهران بابت 4444 دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل 20000 تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل 3333 دقیقه مکالمه 15000 تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای 2666 دقیقه مکالمه معادل 10000 تومان مشخص شد.

بررسی قبوض تلفن ثابت بر اساس تفکیک ستاد تنظیم بازار

بنابراین افزایش هزینه خدمات بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شده است و شرکت مخابرات خودسرانه آن را انجام نداده است. در ادامه به بررسی قبض تلفن 3 مشترک در شهر‌ تهران، مرکز استان (کرج) و شهرستان(فردیس)، می‌پردازیم.

قبض_مخابرات
قبض تلفن مرکز استان (کرج)
قبض_مخابرات6971
قبض تلفن شهرستان(فردیس)

بر اساس تصاویر فوق، ردیفی به نام آبونمان در قبض‌های تلفن ثابت وجود ندارد. اما عنوانی به نام «مابه‌تفاوت حداقل هزینه ماهانه» در هر 3 قبض وجود دارد که همان هزینه‌ای هست که در صورت نداشتن تماس نیز در قبض تلفن ثابت اعمال می‌شود.

در نتیجه، گفته‌ مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات مبنی بر نبود «آبونمان» در قبض‌های تلفن ثابت درست است. البته باید در نظر داشت منظور از این کلمه در گزارش کانال تلگرامی «دولت بهار» همان هزینه ثابت اعمال شده در قبض‌ تلفن ثابت هست.

اما ادعای دیگر محمدرضا بیدخام، مبنی بر درنظر گرفتن هزینه ثابت، صرفا در قبض مشترکین تهرانی نادرست است. زیرا این ردیف هزینه‌ای در قبض‌های تهران، کرج و فردیس وجود دارد و علت تفاوت اعداد قبض با جدول این است که قبض‌ها به صورت میان دوره‌ای است.

بر این اساس، ادعای درآمد ماهانه 700 میلیاردی مخابرات که در گزارش «دولت بهار» به آن اشاره شده نیز نادرست است. اما با توجه به افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت برای تمام خطوط مخابراتی فعال که بنا بر ادعای محمدرضا بیدخدام  حدود 29 میلیون است. درآمد ماهانه مخابرات از این موضوع قابل توجه است.

البته شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی در اقدام به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین محکوم کرده است.

بررسی صورت مالی شرکت مخابرات

اما با این حال زیان مالی شرکت مخابرات بسیار زیاد است. در همین رابطه اخیرا مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفته است:

ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران موجب شده در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲ هزار میلیارد تومان عبور کند.

اما مدیرعامل شرکت مخابرات صرفا ثابت ماندن تعرفه خدمات این شرکت را عامل کاهش سود شرکت معرفی کرده؛ اما نگاهی به صورت مالی این گروه نشان می‌دهد هزینه‌های گروه نیز بسیار چشمگیر است.

برای مثال؛ شرکت مخابرات در سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بابت آگهی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی هزینه کرده که بخش عمده تبلیغات تلویزیونی و محیطی شده است. مشخص نیست چرا باید مخابرات که در یک فضای نسبتا انحصاری فعالیت می‌کند، ۷۰۰ میلیارد تومان صرف تبلیغات کند! براین اساس اگر سایر هزینه‌های این شرکت نیز بررسی شود، شاید دلایل بیشتری برای زیان‌دهی بتوان ردیف کرد.

در پایان باید گفت، راه‌حل افزایش هزینه و تعرفه‌ها برای دریافت‌کنندگان یک خدمت، تا زمانی که عملکرد مدیریتی و هزینه‌ای اصلاح نشود، نمی‌تواند پاسخ مناسب و جبران‌کننده ضرر و زیان ارائه‌دهنده خدمت باشد.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *