در هفته گذشته بنیامین رضایی جهانگرد و مستندساز ویدئویی با عنوان «عجیب‌ترین اتفاق در سفر اروپایی!» در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد.

وی مدعی است در سفر خود به کشور فرانسه برای تعویض روغن و فیلتر هوا به یکی از نمایندگی‌های پژو در این کشور مراجعه کرده و با بررسی نمایندگی متوجه می‌شود که این مدل خودرو در کشور فرانسه که مهد خودروهای پژو است وجود ندارد.

برای بررسی این ادعا باید به سال 1388 رفت و اطلاعیه شرکت ایران‌خودرو در مورد خودرو جدیدی که قصد تولید آن را دارد، با دقت خواند. در این اطلاعیه آمده است: پژو 207آی به بازار ایران می‌آید؛ ایران‌خودرو با همکاری پژو فرانسه محصول جدیدی به نام خودروی 206 پلاس را که بر روی پلتفرم 206 و با ظاهری شبیه خودروی 207 در فرانسه طراحی شده در ایران تولید و به بازار عرضه می‌کند.

معمولا خودرو‌‌سازان جهان، محصولات خود را 2 سال پس از توليد با كمي تغييرات جزئي در طراحي بدنه و تزئينات داخلي با نام فيس ليفت عرضه مي‌كنند و چند سال پس از ارائه فيس ليفت، خودروي كاملا جديد را در همان كلاس عرضه مي‌كنند. طبق نامگذاري محصولات پژو، شماره اول نشان‌دهنده سايز بدنه، صفر به معني پژو و شماره آخر نسل خودرو را مشخص مي‌كند؛ حال خودرو 207 واقعي در اين بين همان خودرو كاملا جديد در كلاس پژو 206 (اتاق سايز دو) و خودرو پژو 207 ايران همان فيس ليفت پژو 206 است.

اوستا گودرزی، استاد دانشگاه واترپلو کانادا در این ‌باره می‌گوید:

خودروی پژو 207آی تولیدی در ایران با پژو 207 عرضه شده در بازارهای اروپایی متفاوت است. در واقع همان 206 پلاس است. همچنین سطح فناوری پژو 207آی تولید ایران پایین‌تر از پژو 207 تولیدی فرانسه است. پلتفرم پژو 207آي همان پلتفرم 206 بوده و تنها بخشي از بدنه را تغيير داده و آن را شبيه 207 كرده‌اند.

وي با بيان اينكه ابعاد و اندازه فاصله محورهاي پژو 207آي مشابه پژو206 است و با پژو207 واقعي انطباق ندارد، گفت:

به‌عنوان مثال فاصله دو محور در خودرو پژو 207 واقعي 2590 ميلي‌متر اما در پژو 206 برابر با 2443 ميلي‌متر بوده كه فاصله دو محور اعلام شده براي پژو 207آي نيز 2443 ميلي‌متر و منطبق با پلتفرم پژو206 است.

اين مدرس دانشگاه درباره تاريخچه توليد پژو206 پلاس تصريح مي‌كند:

شركت پژوي فرانسه در سال 2008 در سايت برزيل، 206 فيس ليفت را با تغييراتي در بدنه به‌عنوان پژو 207 برزيل توليد و در بازارهاي آمريكاي جنوبي، مكزيك، اروگوئه و آرژانتين تحت عنوان 207 كامپكت عرضه كرد كه در آن زمان اين كار با اعتراض‌هايي روبه‌رو شد، چرا كه اين خودرو اصالت و تغييرات لازم براي تغيير نام تجاري از 206 به 207 را نداشت و به‌دنبال آن پژو با عقب‌نشيني، همان خودرو را تحت عنوان 206 پلاس در فرانسه توليد كرد.

بنابراین نام این خودرو در اروپا 206پلاس و در آمریکای لاتین 207 کامپکت است و تجهیزات آن در ایران مطابق با تجهیزات پژو 206 تیپ5 و6 است. تفاوت‌ پژو207 عرضه شده در بازارهاي اروپا با پژو206 عبارت است از: پلتفرم متفاوت، تفاوت در فناوري موتور، به‌كارگيري فرمان الكتريكي، بهبود سيستم تعليق و ارتقاي سطح ايمني خودرو از جمله تفاوت‌هاي اين دو مدل خودرو است.

بر اساس آنچه گفته شد، ویدئو منتشر شده می‌تواند برای مخاطبان گمراه‌کننده باشد؛ چراکه تفاوت در نام و مشخصات فنی محصولات تولید شده با برند مشترک در کشورهای مختلف مسئله متداولی است. زیرا نام این محصولات با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و …… هر کشور متناسب‌سازی می‌شوند.

 

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *